Irhás árok

Az Irhás árok és környezetének átváltozása 2010 és 2011 során a csatorna-, út- és járdaépítésnek köszönhetően.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon!

Üdüljön az Őrségben!

Kúriajellegű parasztházból átalakított, antik parasztbútorokkal berendezett 4 napraforgós falusi magánszálláshely az Őrségben.

Vadmalacok az Irhás árokban

Látogassa meg testvérblogunkat, a vadmalacokat is: http://vadmalacok.blog.hu

Képek az Irhás árokból

Terepszemle és -felmérés az Irhás árokban

2011.04.19. 15:52 irhasarok

2011. április 19-én terepszemlét tartott az Irhás árokban a terület problémájában érintett összes fél képviselője, így jelen voltak a Fővárosi, XI. és XII. kerületi önkormányzatok illetékes ügyosztályától, a terület két önkormányzati képviselője, Király Nóra (XI.) illetve Péchy László (XII.), a Pulzus Zrt. Irhás árokért felelős vezetője és természetesen az Irhás Járda Projekt civiljei is. A bejárásra az irhasarok.blog.hu szerkesztője is meghívást kapott.

Az előzményekről.

Minden lakótárs, járókelő és érdeklődő észrevehette, hogy az Irhás árokban a nyílt csapadékelvezető árok építési munkálatai lelassultak. Ennek okai mostanára váltak igazán világossá:
- a projekt nem volt eléggé előkészítve, pl. a közműtérképek igen nagy pontatlansággal tartalmazták csak a kiváltandó közműveket, sok fel sem volt tüntetve
- a főváros késlekedése és rossz tervei miatt eleve későn tudott csak indulni a beruházás, amely így viszont belecsúszott a télbe, télen pedig csak kínkeservesen lehet kivitelezni
- a Pulzus Zrt. és a Főváros között létrejött kivitelezői szerződés hátrányos volt mindkét fél részére: az építő csak szakaszosan kaphat pénzt, méghozzá legelőször az alsó szakasz elkészülte után tudtak volna csak szerződés szerint számlázni a Fővárosnak. Az építő éppen az alsó szakaszon nem tudta megkezdeni a munkát (ennek okaira hamarosan kitérek), így a felső szakaszt kezdte el építeni, de erre a Főváros - szerződés szerint - nem tudott fizetni. A kontraktus módosítása megtörtént, az új, jóváhagyott ütemterv szerint megtörténtek az eddig elvégzett munkák után járó kifizetések, a projekt befejezési határideje 2011. június közepe.

Késői munkakezdés

Az előző bekezdésben már említettem, hogy a Pulzus Zrt. nem tud felvonulni az árok alsó szakaszán, nem tudja megkezdeni a munkát. Ennek oka egyrészt az, hogy az Irhás köz és az Ördögorom lejtő között, a páros oldalon lévő telkek határa jogilag nem tisztázott, jelenleg is folynak az egyeztetések a telekhatárról az ezzel kapcsolatos problémakörről a XI. kerület és az érintett telektulajdonosok között.  A Pulzus nem kíván és nem is tud beleszólni az érintettek közötti jogvitába, annak rendezéséig nem is tudja elbontani a csatornaépítés útjában álló földnyelvet. Amennyiben az egyeztetések sikerrel zárulnak, azonnal megkezdhető a munkavégzés, amelynek időpontja jelenleg nem határozható meg.

A másik tényező, ami hátráltatja az ároképítést, az a Törökbálinti út és az Ördögorom lejtő közötti szakaszt érintő rengeteg közműkiváltás illetve különböző pótmunkaigények. Ezek a megbeszélések a Főváros, mint megrendelő és a Pulzus Zrt., mint kivitelező között most is zajlanak, a probléma megoldásának határideje jelenleg előre nem látható.

A bejárásról

A terepszemlén, mint már említettem, az összes érintett fél képviseltette magát, alapvetően igen derűs hangulatban telt el, konstruktív beszélgetésként lehet értékelni.  A látogatás fő célja az ároképítés utánra tervezett út- és járdaépítés optimális feltételeinek kialakítása, az engedélyek, tervek elkészítésének gyorsítása illetve egy minden érintett fél által elfogadott koncepció kialakítása volt.

A megbeszélés központi kérdése az Irhás árok és Irhás köz jelenleg igen balesetveszélyes találkozásának megoldása volt, a részt vevők között kialakult egy konszenzusosnak tűnő megoldás.

A teljes terv felvázolása helyett: a leendő út az Irhás árokban az alsó szakaszon is irányonként 1-1 sávos lesz, egyik oldalon járdát és - a költségek csökkentése érdekében - mindkét oldalon csak a minimálisan szükséges támfalat fog tartalmazni a terv. Az Irhás árok és Irhás köz kereszteződésénél valószínűleg felülvizsgálják a forgalmi rendet, ennek szimulációi heteken belül elkezdődnek.



A civilek ajándékkal lepték meg Csengeri Jánost, a XII. kerület illetékes ügyosztályának vezetőjét, aki egy Irhás Járda Projekt felirattal ellátott sárga építési sisakot kapott, mellyel az út- és járdaépítés ügye melletti eddigi példás kiállását, illetve az eddig elvégzett munkát köszönték meg neki.



A látogatás természetesen kiterjedt az utca többi részére is. Most egy rövid fényképes összefoglaló következik.

A legintenzívebb munkavégzés jelenleg a Hörcsög utca és Irhás köz közötti szakaszon folyik, ahol a korábban már megépített szakaszokat próbálják összekötni a lenti részekkel. A technológia itt sem változott, az előre legyártott vasbeton tübbingeket 4 méter mély árokba teszik, mely alá talajvíz elvezető sóder vagy soványbeton került. Az így lefektetett csöveket egy kézi csörlő segítségével fogatják egymáshoz, a cső egyik végén lévő hornyokban található gumitömítés pedig megakadályozza a szivárgást.


Az alsó szakaszon - követve a terep lejtését - sűrűbben alakítanak ki tisztító aknákat, amelyek egyúttal lejtést is adnak a vízfolyásnak, olymódon, hogy az ilyen aknák beömlő nyílása az akna egyik felén magasabban van, mint a másik oldalon lévő kifolyó nyílás. A kettő közötti szintkülönbséget egy bazaltkockakővel kirakott "csúszda" segítségével hidalják át.

Ahol már végeztek a csőfektetéssel, elkezdték visszaállítani az erdeti állapotokat, itt éppen egy készülő garázsbejárót láthatnak. A bazaltkockaköveket soványbeton ágyazatba helyezik, ez alkotja majd az út szegélyét, amit aztán szintén döngölt és simított soványbetonnal töltenek ki, majd erre a legfelső felületre viszik fel a kopóréteget, az aszfaltot.

Az előbb látott behajtó építése. A háttérben az egyik kerti bejárat új lépcsőkorlátjátnak vasalását láthatják.

És most jöjjön néhány kép a már elkészült szakaszokról.

Ennyi maradt a korábbi betonsilóból. Szebb látvány. A kép jobb szélén látható betongyűrű még nem a végleges magasság, ez a későbbi út szintjének megfelelően még alakítandó.
Egyértelműen rossz helyen volt a betonsiló, pont a leendő járda útjába épült.
Időközben a nagy, de ronda és zajos transzformátor alállomást is kicserélték egy kompaktabb, csendes példányra. Reméljük, sokáig ilyen szép, tiszta marad.
A gabonasiló hűlt helye.

Ugyanez a terület lentről szemlélve. Az előregyártott betonelemekből álló árok csak az ideiglenes vizek elvezetését szolgálja.
Az útpálya romokban, de ha minden igaz, nem sokára új utakon és járdán közlekedhetünk - immár fedett árok fölött, biztonságosan! Megéri kivárni!

Szólj hozzá!

Címkék: útépítés hegyvidék újbuda terepbejárás gyermekbarát utca csatornaépítés út és járdaépítés fényképes beszámoló pulzus zrt közlekedési helyzet

A bejegyzés trackback címe:

https://irhasarok.blog.hu/api/trackback/id/tr732839870

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása