Irhás árok

Az Irhás árok és környezetének átváltozása 2010 és 2011 során a csatorna-, út- és járdaépítésnek köszönhetően.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon!

Üdüljön az Őrségben!

Kúriajellegű parasztházból átalakított, antik parasztbútorokkal berendezett 4 napraforgós falusi magánszálláshely az Őrségben.

Vadmalacok az Irhás árokban

Látogassa meg testvérblogunkat, a vadmalacokat is: http://vadmalacok.blog.hu

Képek az Irhás árokból

Legyen-e közösségi közlekedés az Irhás árokban?

2011.10.04. 13:51 irhasarok

Körülbelül ezzel a kérdéssel kereste meg a blog szerkesztőségét a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke, Dorner Lajos. A közösségi közlekedési témákban mára megkerülhetetlenné vált egyesület szívesen segít a kerületekkel illetve a Fővárossal történő egyeztetésekben, menetrendek készítésében, költségbecslésben és egyéb idevágó kérdésekben. Mielőtt azonban bármilyen lépést is tennénk az ügy érdekében, fontos lenne megismerni a helyben lakók véleményét a kérdésről.

Azok, akik régebb óta az utcában laknak, bizonyára még emlékeznek a "régi" 8-as és 8A járatokra. Nagyjából 15 évvel ezelőtt előbbi az Irhás árok alsó szakaszán, az Ördögorom lejtőnél tolatással fordult, míg utóbbi járat előbb az akkori Kis Ferenc téren, majd később a Gazdagréten végállomásozott. Annak idején mindenki arról beszélt, hogy "majd jövőre állítólag felhozzák a buszt" az Irhás árokban, a fejlesztéssel szemben azonban épp az ellenkezője történt. A 8-as buszt "elcsábították" a gazdagrétiek, az Irhás árokban pedig megnőtt a gyaloglási távolság.

Most, amikor zárt szelvénybe helyezik a korábbi problémák forrását, a nyílt csapadékvíz elvezető árkot és az önkormányzatok útépítést terveznek, érdemes újra előhozni a régi témát: legyen-e (újra) közösségi közlekedés az Irhás árokban?
A fővárosi közlekedést jelenleg lebonyolító cég, BKV általános információi között közli, hogy a főváros belterületein az átlagos rágyaloglási távolság, tehát amely távolságon belül megállót lehet találni, a városban átlagosan 500 méter. Ezzel szemben az Irhás árok és főleg az Adorján utca felsőbb részein nem ritka a 1,5-2 km-es gyaloglási távolság sem a legközelebbi buszmegállóig, így tehát a fenti ígéret ezen a városrészben sajnos nem teljesül.
Az utcában és környékén több üres telek is található, melyekre előbb-utóbb építkezni fognak, jelenleg is épül egy lakópark illetve a felsőbb szakaszon több társasház is található, ahová jellemzően kisgyermekes családok költöztek. Az utcában két óvoda is működik. Előbbiekből is jól látható, hogy a lakosságszám örvendetes módon növekszik a környéken, a most felnövőknek és a már itt lakóknak tehát szükségük lehet környezetbarát közösségi közlekedésre. Annál is inkább, mert az a helyzet nem fenntartható, hogy autónként csak 1-1 ember utazzon. Gondoljunk bele, mi lesz itt, ha tovább 30-40 lakás épül! Ha mindegyikbe 2-3 ember költözik, itt alsó hangon is 40-50 új autó megjelenésével kellene számolni, tehát mindenképp kell a közösségi közlekedés.

Mi legyen az új járat útvonala?
A kérdésre a válasz egyáltalán nem egyértelmű.
- járjon midibusz a Gazdagrét és az Irhás árok játszótere között? Nem jó, mert újabb átszállásra kényszeríti az utasokat, akik épp a közvetlen kapcsolatokat részesítik előnyben.
- járjon midibusz az Uránia és az Irhás árok játszótere között? Az útvonal már igen vonzó lehet a helyi lakosoknak, viszont a belsőbb szakaszokon elviselhetetlenül kicsi lenne egy midibusz kapacitása az ottani forgalmi igények kielégítése miatt.
- hosszabbítsuk meg a 153-as buszt a Gazdagrét felől az Irhás árok játszóteréig? Alapvetően nem rossz elgondolás, mert a 153-as jelenlegi követési rendjébe még beilleszthető lenne egy kis pluszfutás a játszótérig, egyetlen problémája az ötletnek, hogy a járat kiszámíthatatlan, sokat áll a budaörsi úti dugóban és olyan helyre visz (Móricz Zsigmond körtér), ahonnan még messze a Belváros, ahová a lakosok végső soron el akarnak érni.
- járjon a 8-as busz az Uránia és a játszótér között? Talán ez a legmegfelelőbb megoldás, hiszen közvetlen metrókapcsolatot ad a 2-es és 3-as vonalakhoz, kis gyaloglással elérhető a 4-6-os villamos is. Az elképzelés egyetlen buktatója, hogy emellett meg kell oldani a 8-as gazdagréti ágának a kiszolgálását is, erre lehet alternatíva, ha újraindulna a 8A járat, így ez utóbbi jönne fel a játszótérig.
A XII. kerület részéről többször is elhangzott az a gondolat, hogy az Edvi Illés utcában vinnék fel a buszt. Meglátásunk szerint ez azért nem életképes, mert az Edvi Illés utca egyik felét 30 méter magas szikla uralja, tehát ott sem lakosok (=potenciális utasok), sem hely nincs egy buszjárat kiszolgálásához. Az Adorján utcán pedig a terepszögek miatt nem tud se le-, se felmenni egy busz sem.
Adja magát az az alternatíva is, hogy a leendő busz a (nem) épülő REAX lakóparkot kerülje meg körjárati formában, ennek azonban előfeltétele az, hogy az egysávos (és nem is bővíthető) Irhás közt egyirányúsítsák, hátránya viszont, hogy a leendő végállomás, a lakópark nyugati sarka, jelenleg lakatlan és igen messze esik a sok lakost számláló Irhás árok felső részétől.


Milyen menetrenddel közlekedjen?
Ha az a verzió valósulna meg, amiben a 8A tárná fel a jelenleg ellátatlan Irhás árkot, össze kellene hangolni a menetrendjét a jelenlegi 8-assal.
A csúcsidei hangolás még nem is lenne kérdéses, a problémát a hajnali és esti, késő esti szervezés jelenti. Most a 8-as az adott időszakokban 20 percenként jár, ha a 8-8A párok hangoltan járnának, az azt jelentené, hogy csak 40-40 percenként lenne busz az Irhás árokba illetve Gazdagrétre, ami elfogadhatatlanul ritka lenne a lakótelep felé, illetve kevésbé vonzó az Irhás árkiak számára.
A megoldás az lehet, ha a jelenlegi követést 15 percesre sűrítjük úgy, hogy a 8-8A páros felváltva közlekedik, ezzel elegendő kapacitást biztosítva a közös és az önálló szakaszokon is.

Hol legyenek a megállók és a végállomás?
Az Irhás árok alsó 800 méteres szakasza lesz alkalmas buszközlekedésre a Törökbálinti út és a Kakukkhegyi út között. Ide, figyelembe véve az eddigi BKV-s gyakorlatot, maximum 2 megállót érdemes beiktatni, a végállomáson felül.
A végállomás helye a játszótér közelében lehetne, legpraktikusabban az árok két szélén lehetne vezetni a vonalat, a buszok pedig a két óvoda között fordulnának. Ehhez persze még utat kell építeni, illetve a két irányú közlekedést az árok két oldalára kell szétbontani. A lehetséges megállók pedig itt lehetnének:
- Irhás köz és Hörcsög utca között
- Adorján utca körzete

Milyen buszok járjanak?
Sokan azért nem támogatják a buszok felhozatalát az Irhás árokba, mert féltik a jó levegőt és a csendet. Nos, való igaz, hogy a BKV jelenlegi járműparkja már régen csererérett, ezért jogos lehet ez a felvetés, viszont a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) éppen a napokban jelentette meg előminősítéses közbeszerzési eljárását új buszszolgáltatók számára. A pályázatban a cég egyértelművé tette, hogy új járműveket és használt buszokat milyen arányban kíván látni, tehát valószínű, hogy az utcát már nem a régi Ikarusok koptatnák, hanem modern, csendes, alacsonypadlós és legalább Euro5-ös emissziós normáknak megfelelni képes kocsik. Utóbbi buszokra már a magyar gyártók is adnak példát:

Credo Citadell

Ikarus E127

NABI Sirius

Fentiek alapján várjuk a lakótársak visszajelzését ide is illetve a Facebook oldalunkon indított szavazáson is.

UPDATE: A Facebook-os szavazás eredménye ugyan nem reprezentatív, mégis szép eredményt ért el eddig a midibuszos közlekedés. Ebből az apropóból álljon itt két példa a lehetséges magyar buszgyártók termékeiből:

Molitus S91

Credo EN 9,5
 

7 komment

Címkék: hegyvidék újbuda közösségi közlekedés 8 as busz irhás árok gyermekbarát utca út és járdaépítés közlekedési helyzet

A bejegyzés trackback címe:

https://irhasarok.blog.hu/api/trackback/id/tr873277736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BPO654 2011.10.06. 10:58:26

Óhh, elnézést ha megsértettem a gazdagokat, ti., h törölték a hsz.-om.
Nos maradjunk annyiban, h jó utak kellenének először is, meg jó buszok, de egyik sincs. Talán ha a Veke elnök ebben emelné fel a szavát, és ha egyszer leírna egy számot, h ti. mi mennyibe kerül!
Az iránytaxi meg nem hülyeség amit írtam, és a buszok se mind városi kivitelűek a képeken.
Idén még 7 Mrd jövőre ennek ötszöröse kéne a Bkv-nak........................ . Fölös busz nincsen, a napi kocsikiadás is gond. A városi közl.alapja pedig a busz, mert csak busszal lehet pótolni az összes többit.

irhasarok 2011.10.06. 11:05:46

E@BPO654: Előző hozzászólását azért töröltem, mert a témája nem illeszkedik a bejegyzéshez.
Nem a blog és nem is feltétlenül a VEKE feladata megoldani a BKV kocsikiadási problémáit és mint a bejegyzésben is olvasható: a jelenlegi kérdés az, hogy ha majd lesz elegendő busz a feladatok ellátására, induljon-e helyi feltáró járat vagy a 8-ast módosítsuk-e.
Az pedig, hogy éppen Budapesten hol kell fejleszteni a közösségi közlekedést, független az ott lakók anyagi helyzetétől, t.i. az Irhás árok és környéke ellátatlan terület, ezen kellene változtatni. A területen azért kényszerülnek sokan autóval közlekedni, mert nincs alternatíva.

BPO654 2011.10.06. 12:16:39

Ráadásul a troli sokkal csendesebb, csak kétszer annyiba kerül mint egy busz.

endruska 2011.10.30. 03:22:06

Szerintem a kakukkhegyi útnál kéne, hogy legyen a végálló, nem a játszótérnél, hiszen ott gyerekek rohangálnak, stb. Bár szerintem annyira nem fontos ez a busz kérdés.

sikertelen kiégett frusztált (törölt) 2012.07.09. 14:22:22

Kissé lefagytam, gazdagék nem elég, hogy betelepszenek a természetvédelmi területbe, még busz is kéne. Ehhez Dorner jó alany lesz, tipikusan a a szegényt nyomja el, a gazdagot támogatja - mindegy, csak ekézhesse a bkv-t. Eléggé egybites szegénykém ...

fvipera 2012.10.02. 14:17:02

a busz az autóforgalmat csökkentené. ami nem utolsó szempont egy természetvédelmi területen

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.02.24. 15:29:00

@sikertelen kiégett frusztált: nem kell parazni feleslegesen, Miskolcon is megcsinaltak az utat hipphopp, itt is arrol van szo, hogy kapott a kornyek egy befolyasos embert

amugy meg a 90est kellene lehozni :))) az lenne a poen a korbe meno forgalom, es a buszokat vadraccsal es hutotaskakkal fel kellene szerelni
süti beállítások módosítása